Tuesday, May 24, 2011

T.A.Terfikir?? Punca terjadi peristiwa 13 mei..

Views
Penulis ingin mengajak pembaca berfikir berkenaan peristiwa 13 mei..Dalam sejarah Malaysia moden, peristiwa berdarah 13 mei 1969 telah mencatatkan satu titik hitam yang pasti tidak dapat dilupakan oleh setiap rakyat di Negara ini yang mengalamaninya..bagaimana kita selaku anak moden yang dilahirkan selepas peristiwa ini..kita kerap kali mendengar peristiwa ini disebut-sebut..
 
 
Bagaimana berlakunya peristiwa 13 mei ini?? Pemimpin Negara pada masa itu iaitu Tuanku Abd Rahman menyalahkan komunis dan anasir-anasir kongsi gelap yang dikatakan mencetus peristiwa hitam tersebut. Bagaimanapun, Tun Dr Ismail Menteri Dalam Negeri ketika itu, berpendapat ia juga berpunca daripada hasutan komunis. Kata beliau lagi demokrasi telah mati di Negara ini. Demokrasi mati di tangan parti-parti politik pembangkang lalu mendorong kepada meletusnya keganasan ini. Manakala laporan Majlis Keselamatan Negara (9 oktober 1969) berpendapat peristiwa ini berlaku akibat peranan yang dimainkan oleh Parti komunis Malaya dan kongsi-kongsi gelap cina di samping beberapa faktor yang lain lagi. Walau apapun sebabnya, peristiwa 13mei ini merupa krisis perkauman terbesar Negara. Pertelingkahan ini juga mengkorbankan seramai 196 orang dan mencederakan 149 orang. Kita harus menjaga keamanan Negara kita daripada peristiwa hitam ini berulang lagi..
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

2 comments:

  1. One of my lecturer kata, dulu, masa Tanah Melayu dapat kemerdekaan, ada satu janji yang perlu dilaksanakan oleh Tuanku Abdul Rahman. Janji pada British iaitu takkan ada sebarang rusuhan antara China Melayu dan India selama 11 tahun xsilap saya. Kalau tak, kemerdekaan yang diebri pada tahun 1957 akan ditari balik dan Tanah Melayu akan dijajah semula. Ramai yang marah pada tuanku, sbb biarkan saja cina india memijak2 melayu. Membenarkan itu ini, tapi takde sape tahu yang Tuanku cuba sedaya upaya meredakan agar tak berlaku rusuhan. Selepas 11 tahun, British menjanjikan kemerdekaan tanpa syarat. dan, masa tu kemarahan org melayu cina india tidak berpuas hati dengan Tuanku. Maka terjadila peristiwa 13 Mei. sedih dengan orang melayu y pijak melayu sendiri. Melayu itu islam, islam itu melayu, kenapa kita nk sokong orang kafir tuk tegakkan agama Islam? sedih dengan pemikiran orang melayu sekarang. Terima kasih.

    ReplyDelete
  2. Terima kasih atas info, Tuan.

    Sila Like page Tanda Putera di:
    www.facebook.com/TandaPutera

    Sebuah filem yang turut memaparkan peristiwa 13 Mei. Anak-anak muda harus tahu siapakah DAP.

    Terima kasih.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...