Friday, December 31, 2010

T.A.Terfikir?? Apa kegunaan laser sebenar..

Views

425F9F82EE51E5EAAF95B5DB4AB6D1

Tahniah buat pasukan negara kerana berjaya membawa pulang piala suzuki setalah lama Negara berhajat untuk membawa pulang semenjak tahun 1996 yang ketika itu Malaysia melawan Thailand.

Disebalik kemenangan bersejarah ini terdapat beberapa isu hangat yang dibangkitkan seperti laser dan pemain import.Penulis ingin mengajak pembaca sekalian untuk berfikir pasal kegunaan laser yang sebenarnya. Apa itu laser?Laser-Hijau

Laser sebenarnya digunakan dalam hampir setiap industri utama, daripada ubat-ubatan dan komputer, untuk hiburan dan pembinaan. Bagi menentukan kekuatan laser biasanya dikira dalam unit watt. Beberapa laser boleh memotong logam, sementara yang lain hanya membaca potongan-potongan kecil maklumat tanpa merosakkan permukaan.Pada dasarnya, aplikasi laser boleh dibahagikan menjadi tanda, etching ,dan pemotongan, atau membaca dan imbasan.


Dalam industri perubatan pula, laser karbon dioksida digunakan dalam pelbagai jenis operasi kerana mereka lebih tepat dan sensitif berbanding pisau bedah. Laser juga digunakan untuk menghilangkan tatu tanpa perlu membuang lapisan kulit, serta tanpa rasa sakit ketika akar keluar dari gigi. Keputusan ini laser kurang invasif dalam penyembuhan lebih cepat daripada operasi seperti memadam tumor tertentu dan memperbaiki visi dengan mereformasi bola mata lensa. Kerosakan pada rangkaian sekitarnya, serta pendarahan, telah dikurangkan dengan menggabungkan laser.

Namun begitu laser juga boleh diguna untuk keburukan sebagaimana telah berlaku ketika berlangsungnya perlawanan bola sepak baru-baru ini. diharapkan bagi individu terbabit agar berfikir dahulu sebelum menggunakan laser untuk perkara-perkara yang sedemikian..

Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

2 comments:

  1. Salam ziarah. blog yang banyak manfaat dan ilmu..
    http://kepuncakmahligai.com/

    ReplyDelete
  2. leser juga digunakan untuk suluh muka keeper hehehe..

    jemput sini yer
    blog Matdin

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...