Friday, March 25, 2011

T.A.Terfikir?? Janganlah kamu berkata ketika khutbah dibacakan..

Views
Bersempena hari ini  ialah hari jumaat, penghulu segala hari penulis terfikir akan perkara ini. perkara yang dimaksudkan adalah pesanan dari khatib sebelum khutbah dibacakan.pesanan yang berbunyi janganlah kamu berkata-kata ketika imam dibacakan walau dengan menyuruh rakan disebelah diam sekalipun maka luputlah pahala jumaat kamu.

Kemudian penulis bandingan dengan situasi ketika menghadiri kelas atau sesuatu majlis. pembaca pun mesti mengalami perkara yang sama. Situasi dimana situasi seperti ketika membeli ikan dipasar iaitu semua orang sedang berkata-kata.Setelah membuat perbandingan terbabit kita dapat lihat hikmah disebalik mengapa kita tidak boleh menyuruh rakan diam sekali pun kerana ini akan menyebabkan keadaan bertambah bising.

Apa yang dapat disimpulkan daripada hikmah ini ialah kita sebagai pendengar dimana-mana majlis tidak seharusnya berborak perkara yang tidak berkenaan sehingga menggangu majlis tersebut. Dan sebagai guru atau penceramah pembaca boleh menggunakan pendekatan ini dimana menyuruh pendengar meletakkan tangan dimulut sebagai contoh..hehe..fikirlah..
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...