Friday, November 11, 2011

T.A.Terfikir?? Apa itu BPA??

Views




Bisphenol A
Apakah yang dimaksudkan dengan bisphenol?

Bisphenol A (BPA) adalah bahan kimia yang dihasilkan dalam kuantiti yang besar untuk digunakan terutamanya dalam pengeluaran polikarbonat plastik dan resin epoksi.


Di mana BPA didapati?

Plastik polikarbonat mempunyai banyak aplikasi termasuk digunakan dalam pembungkusan makanan pembotolan  air,  botol bayi, cakera padat, peralatan keselamatan tahan impak, dan alat-alat perubatan. Resin epoksi digunakan sebagai lacquers kepada produk logam kot seperti tin makanan, penutup botol, dan paip bekalan air. Beberapa pengedap pergigian dan rencam juga boleh menyumbang kepada pendedahan BPA.



Bagaimana BPA masuk ke dalam badan?

 Sumber utama pendedahan kepada BPA bagi kebanyakan orang adalah melalui diet. Walaupun udara, habuk, air dan lain-lain sumber kemungkinan pendedahan, BPA dalam akaun makanan dan minuman bagi majoriti pendedahan manusia harian.

Bisphenol A boleh Meluluhkan ke dalam makanan dari bahan-bahan salutan dalaman perlindungan resin epoksi makanan dalam tin dan daripada produk-produk pengguna seperti pinggan mangkuk polikarbonat, bekas makanan, botol air, dan botol bayi. Tahap yang BPA leaches dari botol polikarbonat ke dalam cecair boleh bergantung pada suhu cecair atau botol, daripada umur bekas. BPA juga boleh ditemui di payudara milk.Where BPA dijumpai?

Mengapa orang yang berkenaan mengenai BPA?

Salah satu sebab orang boleh mengambil berat tentang BPA adalah kerana pendedahan manusia kepada BPA meluas. Peperiksaan Penyiasatan 2003-2004 Kesihatan dan Pemakanan Kebangsaan (NHANES III) yang dijalankan oleh Pusat Kawalan dan Pencegahan Penyakit (CDC) mendapati tahap dikesan BPA dalam 93% daripada 2517 sampel air kencing daripada orang enam tahun dan lebih tua. CDC NHANES data dianggap wakil pendedahan di Amerika Syarikat. Satu lagi sebab untuk kebimbangan, terutama bagi ibu bapa, mungkin kerana beberapa kajian haiwan laporan kesan dalam janin dan bayi yang baru lahir terdedah kepada BPA.


Jika saya, apa yang boleh saya lakukan untuk mengelakkan pendedahan kepada BPA?

Beberapa kajian terhadap haiwan menunjukkan bahawa bayi dan kanak-kanak mungkin yang paling terdedah kepada kesan BPA. Ibu bapa dan penjaga, boleh membuat pilihan peribadi untuk mengurangkan pendedahan bayi dan anak-anak mereka kepada BPA:
Jangan makanan gelombang mikro polikarbonat bekas plastik. Polikarbonat kuat dan tahan lama, tetapi dari semasa ke semasa, ia boleh memecahkan daripada penggunaan lebih pada suhu yang tinggi.
Bekas plastik mempunyai kod kitar semula di bahagian bawah. Sesetengah orang, tetapi tidak semua, plastik yang ditandakan dengan kitar semula kod 3 atau 7 boleh dibuat dengan BPA.
Kurangkan penggunaan makanan dalam tin.
Jika boleh, memilih untuk bekas kaca, porselin atau keluli tahan karat, terutamanya untuk makanan atau cecair panas. 

Gunakan botol susu bayi yang BPA free.

kredit
http://www.niehs.nih.gov/news/sya/sya-bpa/#a10613
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...