Monday, December 6, 2010

T.A.Terfikir?? Kenapa tv terganggu bila blender digunakan..

Views
Pernahkah anda mengalami situasi begini..ketika menonton television sambil menggunakan blender tiba-tiba tv anda berkelip-kelip mengikut irama blender..terfikirkah anda kenapa pekara ini berlaku??..sebenarnya senario ini terjadi disebabkan oleh keserasian elektromagnetik (electromagnetik compalitibility)..tetapi anda sebagai pengguna tidak perlu risau dengan senario ini, kerana setiap barangan yang lulus ujian SIRIM telah melalui ujian keserasian elektromagnetik..selain blender dan tv ada beberapa alatan yang mengalami situasi begini..contohnya helicopter dan antenna pasangan kedua ialah telefon bimbit dan sistem hifi..disebabkan elektromagnetik yang terhasil ini ada kumpulan penyelidikan membuat teori bahawa otak manusia juga menerima impaknya..rujuk disini..T.A.Terfikir?? sebelah mana anda patut menjawab panggilan

http://en.wikipedia.org/wiki/Electromagnetic_compatibility
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

6 comments:

  1. info menarik ni.. terimakasih kerana berkongsi.. :)

    ReplyDelete
  2. salamun alaikum...

    good thinking >_0
    now we know...
    don't need 2 think anymore ^_^

    ReplyDelete
  3. sebenarnya, disekitar kita mempunyai pelbagai gelombang yang da..just kita yang x nmpak.. Setiap gelombang mempunyai frekuensinya tertentu..sebab tu la, radio mempunyai frekuensi lain2,.and sbgai contoh len kalo naik flight, stewardess suh OFF semua barangan elektronik yang ada semasa nak berlepas dan sebelom nak landing...cos pada sesuatu jarak berapa kaki ntah dari tanah time tuh, terdapat gelombang antenna dari pemancar celcom,digi,maxis, radio, tv, astro or wutever pemancar akan memancarkan gelombang kepada penerima gelombang, seperti barangan elektronik,macam penggunaan henfon ker,radio ker,gps ker,on9 yang mengunakan sistem pemancar dan penerima,ia akan menganggu sistem pesawat..cos sistem pesawat perlu berkomunikasi dengan stesen2 dye..dan bagi mengelakkan dari gangguan gelombang berpanjangan, sebab tu dye fly diatas-atas lapisan awan..bape ntah tinggi...cmtu la aku rasa.. ;)

    ReplyDelete
  4. tq rien for sharing..penulis ingin menambah lapisan atmosfera bumi terbahagi kepada 5 bahagian..untuk menghantar signal kita mengguna lapisan yang ke-4 iaitu ionosphere..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...