Sunday, November 14, 2010

T.A.Terfikir??10 Tabiat Merosakkan Otak..

Views


1. Tidak mengambil sarapan pagi

  • Apabila seseorang tidak mengambil sarapan pagi, paras gula dalam darah akan menjadi rendah. Ini akan mengakibatkan kekurangan bekalan nutrisi pada otak dan menjadikannya kurang aktif.

2. Terlebih makan

  • Ia akan membebankan pembuluh darah otak dan mengurangkan kuasa mental otak.

3. Perokok

  • Asap rokok akan mengakibatkan sel-sel otak terjejas atau terbakar dan boleh mengakibatkan penyakit ‘Alzheimer’.

4. Penggunaan gula yang berlebihan

  • Pengambilan gula secara berlebihan akan mengganggu penyerapan protein dan nutrisi. Selain daripada itu, ia akan mengganggu perkembangan otak yang sihat.

5. Pencemaran udara

  • Otak adalah pengguna oksigen terbesar dalam badan manusia. Pencemaran udara boleh menyebabkan pengurangan bekalan oksigen ke otak dan keaktifan otak.

6. Terlebih tidur

  • Tidur adalah bagus untuk merehatkan otak tetapi masa tidur yang panjang boleh mengakibatkan sel-sel otak kita mati.

7. Menutup muka ketika tidur

  • Tidur sambil menutup muka akan mengakibatkan otak menerima lebih banyak karbon dioksida berbanding oksigen dan ini akan membawa kerosakan kepada otak.

8. Membiarkan otak bekerja semasa kita berada di dalam keadaan kurang sihat

  • Bekerja semasa anda kurang sihat boleh mengurangkan keberkesanan otak dan juga membawa kerosakan kepada sel-sel otak.

9. Kurang berimiginasi

  • Berfikir adalah satu cara terbaik untuk melatih otak kita. Kurangnya berimiginasi boleh menyebabkan tahap kecerdasan/keaktifan otak menurun.

10. Jarang berfikir

  • Jarang berfikir akan menyebabkan otak kita kurang aktif. Oleh itu, perbincangan yang membina boleh menambah keberkesanan kecerdasan otak kita.

http://www.facebook.com/note.php?note_id=446826425562&id=1810291350

Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

17 comments:

  1. tau tak per.. jarang berfikir otak jd lembab

    ReplyDelete
  2. info yang sangat berguna..thanks yer

    ReplyDelete
  3. syutinie: teruskan berfikir..heheh..belajarlah hingga ke negeri china

    Cik su: ur welcome cik su

    +dieabella+;juz for my reader..hehe

    ReplyDelete
  4. aduh..takut ahh sob2 sye bawu tawu..uhukk

    ReplyDelete
  5. haha..kalau korang sayang otak korang..elakkan 10 pekara ini..gigahard pesan je..hehe

    ReplyDelete
  6. alamak~~xdak selera la nk makan pagi2 nie,,,mood tidoq ja,,huhuhu

    ROKOK MAUT

    ReplyDelete
  7. salam..bagus info ni..ada yg kita amalkan nih...

    ReplyDelete
  8. Otak Pakwi selalu jalan...pikir nk buat sajak..

    ReplyDelete
  9. pak wi bagus usaha tu..kalau diasah belakang parang lagikan tajam..hehe

    ReplyDelete
  10. nice info...
    wlwpon ad antaranya ak pon wt gak..
    he3..
    (^_^)

    ReplyDelete
  11. bukan ko je..ak pun sama je..hehe..kita kan manusia biasa tidak sunyi dari kesilapan..apapun kurangkan..ibarat kurangkan gula dlm minuman..

    ReplyDelete
  12. info y menarik!sama2 kita cerdaskan otak!

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...