Sunday, January 30, 2011

T.A.Terfikir?? kenapa dalam lif tiada signal telefon..

Views

machine-room-less-home-lift_3

Diharapkan pembaca sekalian faham dengan maksud entry penulis kali ini. Apa yang penulis ingin pembaca berfikir mengenai liputan siaran telefon ketika berada dalam lif. Mengapa ya boleh terjadi hal sedemikian sedangkan kita semakin tinggi ketika menaiki lif tersebut. pembaca masih ingat beberapa kejadian suatu ketika dahulu dimana pengguna lif terkurung dalam lif dan tidak boleh membuat sebarang panggilan bagi meminta bantuan. Perkara begini bukan memilih mangsa sebagai contoh orang nombor satu negara sendiri pernah terperangkap dalam lif tetapi tidaklah sampai berjam-jam lamanya.

Pernah dengan perkataan shielding atau perisai dalam bahasa melayu. jika kita lihat dari segi perkataan perisai mestilah ia diperbuat daripada bahan yang kuat atau kukuh. Bagi gelombang siaran telefon perisai nya ialah besi. Lebih kuat lagi tahap perisai ini jika besi tersebut dibumikan. ini menjawab kenapa kita tidak mendapat siaran telefon ketika berada dalam lif. Lif yang kita naik itu diperbuat daripada besi.

Walau bagaimanapun shielding ini bukanlah sesuatu yang buruk ada beberapa contoh yang membawa kebaikan kepada shielding. sebagai contoh jika anda berada di bawah kabel voltan tinggi anda akan lihat jaring besi yang dipasang. Jaring itulah berfungsi sebagai perisai.

images (1)

Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...