Sunday, January 2, 2011

T.A.Terfikir?? Kenapa perlu baca bibliografi tokoh-tokoh hebat?

Views

images

Sebelum penulis mengajak pembaca berfikir, terlebih dahulu ingin penulis bertanya kepada pembaca dengan sedikit persoalan yang perlu ditanya kepada diri masing-masing..pertama berapa banyak yang pembaca tahu mengenai tokoh-tokoh hebat Negara seperti Tun Mahathir (pemimpin) dan Tan sri Lim Goh tong(perniagaan)..bagaimana pembaca ingin mengenali tokoh-tokoh ini??..secara tidak sengaja terjawab sudah mengapa pentingnya bibliografi..selain daripada tokoh dalam negara banyak lagi tokoh-tokoh hebat di luar negara dalam semua bidang yang boleh dibaca dan diambil iktibar..pengalaman hidup mereka juga boleh dijadikan azam atau motivasi kepada pembaca..

Namun sebagai penganut Agama Islam (dituju kepada muslim) kita hendaklah menjadikan junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w sebagai rujukan dan idola kita..kita boleh juga membaca dan mengambil iktibar daripada hidup Nabi..bukan boleh tetapi kita mesti mengikut sunnah Rasullah.

Selain sebab diatas menjadi sebab kedua mengapa kita perlu baca bibliografi ialah kita dapat menyimpul dan menjimatkan masa untuk mengambil nilai murni setiap individu terbabit sebagai contoh kita ambil tokoh perniagaan terkenal iaitu Tan sri Lim Goh Tong.rujuk Disini..paling lama untuk mengahabiskan bacaan tersebut mungkin sebulan tetapi dengan sebulan itu kita telah menjimatkan masa selama 50 tahun!.

Sebab ketiga ialah kita dapat membuat diri kita hidup lebih panjang. Disini bukan bermaksud memanjangkan usia. Dengan membaca pengalaman hidup seseorang tokoh yang telah hidup selama 50 tahun, Secara kebetulan kita mengikuti kehidupan beliau selama 50 tahun dengan hanya membaca bibliografi tersebut. . Membaca dan fikirlah..

Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

1 comment:

  1. Suka dengan entri ini..tmbh2 pereggan last tuu..:-D benar..membaca bibliogragi mmbolehkan kita mnyelami pengalaman tokoh trsebut..dan cuba sematkan didalam fikiran..insyaALAH

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...