Saturday, February 19, 2011

T.A.Terfikir?? Kesan daripada kabel penghantaran elektrik.

Views
images (5)
Medan Elektrik dan Medan Magnet (EMF) adalah medan tenaga yang mengelilingi alat-alat elektrik. Sebagai contoh saluran elektrik, kabel elektrik, dan peralatan yang mengeluarkan EMF. Beberapa pihak bimbang tentang kesan EMF ini dan ia dikatakan boleh menyebabkan kanser. Beberapa kajian telah dibuat dan mendapati ada hubungan antara  EMF dan kesan buruknya. kajian juga menunjukkan EMF lebih  menyebabkan penyakit leukimia. Namun pendapat ini masih lemah. Dan beberapa kajian yang  lain pula tidak menemukan sebarang hubungan antara  EMF yang akan menyebabkan kanser.
images (4)
Diantara kajian yang dijalankan ialah Kajian paparan EMF dari kabel elektrik dan selimut elektrik dan kajian tersebut menunjukkan bukti sedikit hubugan EMF akan menyebabkan kanser terhadap orang dewasa. Selain itu  EMF juga dapat mengurangkan denyutan jantung dan mengganggu aktiviti otak ketika tidur. Hal ini mungkin atau mungkin tidak menjejaskan kesihatan pembaca.

Jika dilihat pada zaman sekarang kita sememang nya tidak dapat elak daripada menggunakan barang elektrik. bagaimana untuk kita mengelak daripada EMF ini? penulis masih berfikir. adakah pembaca terfikir?? Atau tidakkah anda terfikir??
bacaan lanjut:-
http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/electromagneticfields.html
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

3 comments:

  1. pernah juga baca dulu dlam buku dulu the silent killer bagus jugak awak buat entri ni..ramai yang tak tahu kesan buruk ni... saya yg pernah tau pun dah ingat2 lupa...:p

    ReplyDelete
  2. oo..buku tu sape yang tulis erk..sy tulis hasil daripada pembelajaran kat kelas je..hehe..thnkss..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...