Tuesday, January 4, 2011

T.A.Terfikir?? Telefon awam makin berkurang..

Views

Masihkah pembaca sekalin masih ingat apa objek diatas ini...hehe..sebenarnya agak keterlaluan jika soalan sedemikian yang ditanya. Soalan sepatutnya berbunyi tidakkah anda terfikir bila kali terakhir anda menggunakan telefon awam??

Kenapa jumlahnya makin berkurang sekarang yea? ayuh kita sama-sama fikir..penulis pun tengah mengkaji mengapa kejadian ini berlaku?? bahaya juga fenomena ini tahap bahaya ini juga meyebabkan  anak cucu kita  tidak tahu apa itu telefon awam atau mereka akan gelak jika suatu hari nanti kita menceritakan kewujudan TELEFON AWAM yang berbentuk segi empat di tepi-tepi jalan.Kalau dahulu hampir 10km diselangi oleh telefon awam. Pernah dahulu penulis berbaris panjang untk menggunakan telefon awam ini.

Menjawab persoalan kenapa telefon awam semakin berkurang, apa yang penulis nampak salah satu sebab kerana permintaan pengguna berkurang. Rata-rata rakyat Malaysia sekarang menggunakan telefon bimbit sebagai media komunikasi disebabkan telefon bimbit sekarang tak lah semahal pada zaman dahulu. zaman 10tahun lepas.oleh yang dimikian telefon awam semakin berkurang mungkin juga penggunaan telefon bimbit lebih efiktif.

Pada waktu dahulu juga banyak kita dengari berkenaan isu vandalisme terhadap telefon awam dan seperti yang kita maklum proses membaik pulih memerlukan kos yang tinggi. dimana kos yang tinggi sehingga mengatasi kos perolehan.

Tetapi dengan menggunakan telefon bimbit kita menghadapi masalah berkenaan bateri pula. lebih-lebih lagi semasa merantau jauh. jika kehabisan kredit kita boleh menambah dikedai-kedai yang menjual tetapi jika kehabisan bateri kita memerlukan tempat mengecas jadi sebagai alternatifnya kkita memerlukan telefon awam. 

Berkenaan isu ini ada baik buruknya. sebagai penghuni alaf baru kita perlulah menyesuaikan diri walau apapun keadaannya nanti..jom fikir..
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

4 comments:

  1. aku pi satu kampus universiti yg agak terkenal di johor haritu.. 1 public phone pun xde.. pondok je ada.. tepon ilek.. dah la bateri handset kong time tu

    ReplyDelete
  2. susah gak tu..kalau kredit xde bleh pinjam dulukn..kalu bateri kong..kena cari public r..tapi makin kurang..malah xde terus..yang ada plak rosak..

    ReplyDelete
  3. dah lama perasan benda tu.. kadang2 tu ingatkan telefon awam tapi bila sampai dekat jer, peti surat rupanya hehe..

    jemput sini yer
    blog Matdin

    ReplyDelete
  4. tringat dulu..1st time gn public phone...suke giler cam dpt emas

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...