Sunday, January 23, 2011

T.A.Terfikir?? Tubuh anda dijadikan sebagai antenna ketika mendengar radio di telefon..

Views
 
samsung-nexus-xm-satellite-radio
Terfikirkah anda?? Hampir semua telefon sekarang mempunyai aplikasi radio..Seperti yang kita semua tahu untuk mendengar radio di telefon canggih anda itu ia memerlukan anda memasang headphone..apa tujuan headphone tersebut??..headphone digunakan untuk menerima signal manakala headphone itu juga akan diletakkan di telinga anda..secara tidak langsung ini akan menjadikan diri anda sama seperti antenna yang menerima siaran radio terbabit..apa kesan daripada senario ini??..tiada kajian dibuat bagi menjelaskan perkara ini tetapi pakar elektromagnetik sendiri mengelakkan dari menggunakan radio menggunakan headphone..
Dengan mendengar radio mungkin juga memberi kesan kepada organ dalaman telinga yang sensitif kepada getaran seperti yang kita tahu telinga berfungsi dengan menyerap getaran yang dihasilkan oleh bunyi. Bagaimana pula jika getaran itu bukan daripada bunyi,  tetapi hasil daripada antenna yang diterima melalui earphone yang kita pakai.
Penulis sendiri tidak pasti akan perkara ini tetapi tidak salah kalau kita tidak mendengar radio bagi mengelakkan kesan buruknya atau kita juga boleh membeli telefon yang tidak memerlukan headphone sebagai antenna seperti yang terdapat di pasaran sekarang..
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

2 comments:

  1. okes no wonder lah kalu guruh ag petir mmg tak leh guna fon kat luar umah.

    ReplyDelete
  2. kalu guruh or petir bkn handset je xleh tepon umah pun bahaya guna..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...